Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Rizoto se zelenými fazolkami

Do Itálie jezdím kromě historických památek a moře také kvůli rizotu. Kombinace trochu lepkavé konzistence a jemné chuti italského rizota je přímo božská. A abych si oživila krásné vzpomínky na dovolenou, naučila jsem se připravovat správné italské rizoto doma. Uvařit ho sice není složité, ale chce to přesně dodržet všechny kroky při přípravě. Kdyby se něco pokazilo v jednom kroku, rizoto nikdy nebude perfektní. Vyžaduje si to naší plnou pozornost při vaření, ale výsledkem budeme bohatě odměněni.

Rizoto se zelenými fazolkami

Základem úspěchu je rýže. Můžeme diskutovat, jaký typ rýže je ten nejlepší, jestli arborio, tradiční typ rýže, nebo carnaroli, rýže prosazující se v lehčím, nadýchanějším, moderním pojetí rizota. Každopádně s běžnou dlouhozrnou rýží se nám správné rizoto nikdy nepovede. Dnes se dá koupit speciální rýže na rizoto v mnoha supermarketech. Já jsem zjistila, že se s úspěchem dá použít i kulatozrná rýže.

Pro 4 osoby:

400 g rýže na rizoto (nebo kulatozrné)

1 malá cibule

2 lžíce olivového oleje

2,5 l zeleninového vývaru

50 g másla

100 g strouhaného sýru Gran Moravia

300 g zelených fazolek

1 lžíce čerstvého tymiánu

sůl a pepř na dochucení

Nejdříve si všechno připravíme, abychom měli všechny komponenty po ruce, při vaření rizota ho budeme muset pořád míchat a nebudeme mít čas se zabývat ničím jiným.

Fazolky omyjeme a očistíme, pokud používáme mražené, necháme rozmrazit a propláchneme. Nikdy nepřidáváme ještě zmrzlé fazolky do rizota, naprosto bychom ho tím zničili, rizoto se musí pořád vařit.

Cibuli oloupeme a nakrájíme na drobno.

Vývar udržujeme na varu v hrnci.

Do hrnce s plochým dnem odměříme 2 lžíce oleje. Přidáme cibulku a necháme změknout. Pak přidáme rýži a necháme jí potáhnout olejem. Ani rýže ani cibule nám nesmí zhnědnout. V případě cibule by to zkazilo chuť rizota a v případě rýže by to zablokovalo škrob v rýži, který je důležitý pro texturu hotového jídla. Na druhou stranu je důležité tento krok nezkrátit, zrnka rýže musí být pořádně prohřátá.

Přidáme víno a za míchání necháme zcela odpařit.

Pak přidáváme vývar, vždy jednu naběračku. Dobře mícháme, aby se nám rizoto nepřichytilo na hrnec. Když rýže začne měknout (asi po 13 min), přidáváme vodu po menších dávkách. Přibližně v této době postupně přidáváme fazolky. Dáváme pozor, aby se rizoto pořád vařilo.

Když je rýže vařená podle naší chuti, měla by být al dente, přidáme máslo a sýr. Usilovně mícháme, až je rizoto pěkně krémové. Přidáme tymián a podle chuti osolíme a opepříme. Okamžitě podáváme.

Autor: Kateřina Bílková | čtvrtek 9.6.2011 8:06 | karma článku: 13,00 | přečteno: 4159x
  • Další články autora

Kateřina Bílková

Dýně zapečená s rajčaty, ořechy a zakysanou smetanou

V chladném, sychravém počasí nejraději zapékám. Vrátím se promrzlá domů a zapnu troubu. Připravím jídlo na pekáč a uvařím si čaj. Pak strčím jídlo do trouby, sedím v kuchyni a upíjím horký čaj. A užívám si, že mám chvíli pro sebe, než se jídlo upeče. Ráda se koukám do trouby, jak se jídlo peče, je to jako napínavý film a navíc s dobrým koncem.

27.10.2011 v 7:57 | Karma: 10,01 | Přečteno: 865x | Diskuse| Ostatní

Kateřina Bílková

Tofu s růžovým pepřem a okurkou

Horkých dnů jsme si toto léto moc neužili. Ale přesto si i na konci léta můžeme uvařit něco lehkého, svěžího a pikantního. Jídlo, které nám horké letní dny aspoň připomene. V létě nejraději vařím jidla, která se nemusí dlouho připravovat, protože chci strávit co nejvíc času venku a ne u plotny při vaření. Můj dnešní recept je jednoduchý, rychlý, lehce pálivý s nasládlou chutí růžového pepře a okurkami pro příjemné osvěžení. Zkrátka je to jídlo, které je jako pohlazení po vyčerpávajícím dni nebo jako útěcha při stesku po horkých letních dnech.

29.8.2011 v 7:59 | Karma: 9,10 | Přečteno: 597x | Diskuse| Ostatní

Kateřina Bílková

Letní salát s melounem a bryndzou

Moje představa léta je ukrojit si velký kus melounu v parném letním dni a pořádně z něj ukusovat. Všude z něj teče šťáva, já jsem od ní úplně ulepená a šťastná si vychutnávám meloun. Jediné, co mě trápí, jsou vosy, které by také chtěly kousek. V dnešním receptu jsem zvolila trochu civilizovanější pojídání melounu, nakrájeného na kostičky v salátu. Někomu může připadat kombinace melounu a bryndzy značně avantgardní a uznávám, že neobvyklá je. Když ale ochutnáte, zjistíte, že je to moc dobré, že se sladkost melounu s výraznou chutí bryndzy zajímavě doplňuje. Ostatně je léto, to je čas relaxovat a občas udělat něco bláznivého.

19.8.2011 v 11:15 | Karma: 8,94 | Přečteno: 861x | Diskuse| Ostatní

Kateřina Bílková

Meruňkové řezy s kokosem a čokoládovou polevou

Měla jsem chuť na něco lehkého a ovocného. Něco, co by chutnalo trochu exoticky a bylo by nejlépe s čokoládou. Zbožňuji čokoládu. Tento recept jsem vytvářela na několik pokusů. Nejdřív to bylo moc meruňkové, když jsem použila čerstvé a sušené meruňky. Proto jsem vypustila sušené meruňky. Podruhé to bylo zase moc kokosové a příliš se to drobilo. Ubrala jsem kokosu. Napotřetí se mi podařilo dosáhnout přesně toho, co jsem chtěla. V dnešním blogu se o to chci s vámi podělit.

29.7.2011 v 8:00 | Karma: 12,51 | Přečteno: 1572x | Diskuse| Ostatní

Kateřina Bílková

Salát se zeleným hráškem, vejci a koprem

Znáte to, přijdete večer domů, otevřete lednici, ta zeje prázdnotou. Co teď? Rychle přemýšlíte, co udělat k večeři z toho, co zbylo v lednici. Salát, který uvádím v dnešním blogu, je řešením pro takovou krizi. Salát je lehké jídlo, já ho ráda doplním vejci, sýrem, ořechy nebo masem, aby byl výživnější a chutnější. Nezapomínám ani na zálivku s olivovým olejem, který dokonale propojí všechny chutě v salátu.

8.7.2011 v 8:00 | Karma: 7,45 | Přečteno: 910x | Diskuse| Ostatní

Kateřina Bílková

Zapečený lilek s cibulí, rajčaty a sýrem Jadelem

Lilek je asi nejpříjemnější druh zeleniny, které znám. Má nejen neuvěřitelně různorodé použití, ale hodí se také na nejrůznější přiležitosti. Můj dnešní recept bude určitě zaručeným úspěchem, ať pozvete na večeři novou životní lásku, chcete ohromit tchyni nebo vám dcera přijde představit svého nastávajícího.

24.6.2011 v 8:00 | Karma: 13,20 | Přečteno: 2273x | Diskuse| Ostatní

Kateřina Bílková

Rebarborové brûlée ze zakysané smetany

Creme brulée patří mezi nejoblíbenější dezerty. Každý miluje okamžik, kdy lžičkou rozbije karamelovou krustu a ochutná lahodný krém pod ní. V dnešním receptu jsem nahradila krém zakysanou smetanou ochucenou vanilkou. Je to stejně lahodné jako klasický krém, navíc je to lehčí a daleko snadnější na přípravu. Na tomto dezertu si můžeme pochutnat po celý rok, místo rebarbory vždy použijeme to ovoce, které má právě sezónu.

2.6.2011 v 7:59 | Karma: 9,39 | Přečteno: 1102x | Diskuse| Ostatní

Kateřina Bílková

Celozrná focaccia s bryndzou, cibulí a kmínem

Sladké koláče má rád každý. Slané koláče jsou stejně úžasné, ale jsou v naší kultuře trochu opomíjené. A je to škoda. Dnešní recept spojuje italskou focacciu s bryndzou, červenu cibulí a kmínem. Je to syntéza italské vzletnosti se středoevropskou pragmatičností. Nejlépe jí podáváme ještě teplou. Výborně se hodí k vínu, ale musím vás varovat, je to návyková kombinace.

26.5.2011 v 9:05 | Karma: 11,56 | Přečteno: 1782x | Diskuse| Ostatní

Kateřina Bílková

Chřest se sezamovou pastou a kuskus se sušenými meruňkami a cizrnou

Na chřest se těším celý rok. Asi proto, že chřestová sezóna je krátká a chřest je tedy vzácné jídlo, které si chci vychutnat. Vzbuzuje ve mně pocit pohody, uvolnění od stresu, povinností a starostí o děti. Prostě chvíle, kdy je život úžasný a stojí za to žít. Ke chřestu jsem zvolila kuskus, protože jeho příprava je velice rychlá a snadná. A zbyde nám víc času na pohodu a vychutnání si života.

19.5.2011 v 9:00 | Karma: 9,36 | Přečteno: 991x | Diskuse| Ostatní

Kateřina Bílková

Salát s karamelizovaným fenyklem, zelím a fazolkami mungo

Byly doby, kdy jsem si dokázala představit karamel ve zmrzlinovém poháru nebo maximálně v dortu. Karamelizovat zeleninu se mi zdálo zbytečné a příliš pracné. Karamel byl v mých představách lepivou hmotou, která při karamelizování všechno zapatlá a už to nikdy nepůjde neumýt. Pak jsem to zkusila a zjistila jsem, že je to nejen lehké a dodá to zelenině nevšední luxusní chuť, ale navíc se dá i nádobí bez problémů umýt. V dnešním salátu používám karamelizovaný fenykl, kdy je výrazná chuť fenyklu doplněna sladkou chutí karamelu.

12.5.2011 v 9:04 | Karma: 9,81 | Přečteno: 1246x | Diskuse| Ostatní

Kateřina Bílková

Salát s pečenými brambory, špenátem, cherry rajčátky a oštiepkem

Představte si, že přijdete večer domů a máte hlad, ale je večer a vy byste si rádi dali něco zdravého. Ale ne něco příliš zdravého, protože většina zdravých jídel nebývá příliš chutná a vy si chcete pochutnat. A pro takový večer je ideální tento salát, který je prvním článkem mého blogu.

5.5.2011 v 16:12 | Karma: 13,12 | Přečteno: 1702x | Diskuse| Ostatní
  • Počet článků 12
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1504x
Mám ráda jídlo, ráda vařím, při vaření ráda experimentuji a vymýšlím nová jídla a chutě. Na diskuzích jsem jako katka193.

Seznam rubrik